2021.08.13. 11:48
Mai videónkban a múlt héten bemutatott speedzone-os esettanulmányunk technikai részleteibe kívánunk mélyebben belemenni. Szót ejtünk arról, hogy pontosan milyen eszközöket használtunk a projekt során és elmondjuk miért is esett ezekre a választásunk. Ezek mellett betekintést nyerhettek abba, hogy a tesztek, valamint a verseny során miféle akadályokba és kihívásokba futottunk bele és azokat miként sikerült megoldanunk.
A MikroTik LtAP szériája egyértelműen megfelel e feladatra, sőt akár kimondhatjuk azt is, hogy többek közt ilyen projektek hívták életre. Az LtAP család minden modellje kifejezetten járműbe való rögzítésre lett kifejlesztve és kialakítva. Jól példázza ezt többek között az is, hogy automotive tápcsatlakozóval szerelték fel melynek köszönhetően nem fordulhat elő az, hogy a rázkódások hatására a táp kilazul. Elméleti síkon az LtAP minivel mint lehetséges opcióval is foglalkoztunk azonban ezt hamar elvetettük mivel az LtAP LTE kit sokkal több bővítési lehetőséget (2x MiniPCI-e slot, 3 db Mini SIM fogalalat) kínál kisebb testvérével ellentétben.
A következő állomás a kamera kiválasztása volt. Itt először egy DJI akciókamera került be a kalapba, mint lehetséges versenyző. Viszont ez a lehetőség hamar elvetődött, mivel a streamet nem közvetlen a YouTube-ra hanem OBS stúdión keresztül szerette volna a speedzone-os csapat továbbítani (jóval több közvetítői/szerkesztési lehetőség miatt) így RTMP-n vagy RTSP-n keresztül kellett átküldeni az adatok az OBS-nek. Ezt azonban kizárólagosan a GoPro eszközök támogatják a 8-as verziótól felfelé.
A közvetítőállást egy kisteher hátsó traktusa látta el, ahova szintén szükség volt egy LTE-s eszközre. Ennek az állomásnak a célja az volt, hogy az autóból érkező stream visszaérkezhessen a közvetítőkocsiba, ahonnan feldolgozás után továbbítható a YouTube-ra. Itt a legjobb választás a wAP LTE kit volt, amit tovább bővítettünk egy mANT LTE 50-es antennával, ami +5dB-s nyereséget adott. A SIM kártyát behelyezve az eszközbe felszereltük egy oszlopra, ahonnan megfelelő rálátása volt a toronyra. A szolgáltatóválasztáskor a Telekom publikus IP hiányában kiesett a mezőnyből. Így maradt a Telenor és a Vodafone. A helyszínen lévő lefedettségi versenyt végül a Vodafone nyerte meg, így többségben az ő kártyáit használtuk a közvetítés során. Az kiderült, hogy a legnagyobb függőséget a mobilszolgáltatók jelentik a közvetítés számára. Hiába adott ugyanis technikai oldalon minden, ha nincs elég sávszélesség ahhoz, hogy a közvetítést elégséges felbontásban továbbításra kerülhessen. További izgalmakat adott az, hogy a Vodafone-os kártyán lévő adatcsomag elfogyott és nem volt lehetőség annak újratöltésére a szolgáltató rendszerén keresztül. Így nem maradt más megoldás, mint egy rögtönzött mászással kártyát cserélni.
A Raspberry Pi bevonása lehetővé tette azt, hogy a streamet ne közvetlenül juttassuk el az állomásra, hanem egy biztosági buffert létrehozva akár fél percet is eltároljunk az esetleges apróbb adatkapcsolati hibák kivédése érdekében. E megoldással biztosítva azt, hogy a stream folyamatos és szakadásmentes lehessen.
Az újabb meglepetés akkor ért minket amikor az autó indításakor az akkumulátor feszültség annyira leesett (10V alá), hogy a Raspberry Pi újraindult és emiatt a GoPro elvesztette a kapcsolatot vele. A legnagyobb gond ezzel az volt, hogy az újracsatlakozást kizárólag manuálisan lehetett volna megoldani, ami versenyhelyzetben egyértelműen nem kivitelezhető. Ezt a problémát több lehetséges megoldás kipróbálása után (powerbank, külső akkumulátor stb.) egy hozzáértő speedzone rajongó segítségével sikerült áthidalni, aki egy házi készítésű akkubankot készített kifejezetten erre a célra.
Ismét elmondható, hogy a MikroTik eszközök hiba nélkül tették a dolgukat. A felmerülő gyerekbetegségeket melyek nem e berendezések hibájából adódtak sikerült megoldani egytől egyig. A jövőben további fejlesztések és finomítások várhatóak a technikában azzal a céllal, hogy minél gördülékenyebb és élvezhetőbb élő képet kaphassanak a rajongók.